Kan man få tak i fastlegen til nærmeste pårørende?

Hei!
Jeg har en forelder som har slitt med misbruk i flere år, det roet seg en periode da h*n ble svært syk på grunn av misbruket, men har nå eskalert til uante høyder. Per nå er det «kun» alkohol som inntas, men det er et så stort konsum døgnet rundt at jeg er redd det snart vil falle tilbake til det misbruket det var for noen år siden. Min forelder ønsker ikke selv hjelp, og jeg er ikke god på å konfrontere. Kan jeg på noen måte finne ut hvem som er fastlegen, og sende han en bekymring? Hvordan går jeg isåfall frem?

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis du skal finne ut hvem som er din forelders fastlege, trenger du personopplysninger og f.eks kodebrikke til bank/minID. Dette er ikke opplysninger som ligger åpent. Det enkleste er vel egentlig å stille spørsmålet direkte til din far/mor.
Dersom du vet hvilken lege din far/mor har, kan du ringe vedkommende kontor og si du trenger å snakke med denne legen. Eller du kan skrive direkte til legen om du har kontaktinfo. Dersom din forelder skal ha hjelp, er det noe h*n må ville selv.
Vi ville anbefale deg å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende og diskutere saken med dem. Det ligger i nærheten av Ahus og de kan både snakke med deg på telefon og ha møter med deg.