Hvordan komme ut av ensomheten uten alkohol?

Hei !
Det er sommer og sol, folk drikker og koser. Jeg er alkoholiker. Hadde en sprekk for en uke siden, var to mnd siden sist. Det jeg ikke liker er den antisosiale fyren jeg er uten alkohol. Blir sittende hjemme og ingen ringer. Noen gode råd ?

Mann, 43 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Sommeren kan være en krevende tid for mange, med økende drikkepress. Det finnes nok ingen enkle løsninger som blir kvitt dette problemet fullstendig, men det er likevel en del ting du kan forsøke å gjøre. Først og fremst bør du selv ta kontakt med venner, og foreslå at dere finner på aktiviteter sammen på alkoholfrie arenaer. Her bør du kanskje prioritere venner/bekjente som selv er måteholdne med alkohol – og gjerne også legge fram din situasjon for dem, dersom de ikke allerede er kjent med den. På denne måten vil de lettere kunne hjelpe deg med å opprettholde de grensene du har mht. alkohol. Alternativt kan du også være sammen med de av vennene dine som drikker alkohol, der det drikkes alkohol – men hvor du selv begrenser deg til alkoholfrie alternativer. Dette krever selvsagt litt selvdisiplin, men er likevel fullt mulig å gjennomføre. Dersom noen på en ubehagelig måte skulle kommentere at du ikke drikker alkohol, må du ikke la deg affisere av dette – hva du velger å drikke er tross alt ditt eget valg.
Dersom dette av ulike grunner skulle bli vanskelig for deg å få til, finnes det fremdeles muligheter. Først og fremst – ikke bli sittende hjemme og vent på telefoner. Kom deg ut, gå deg en tur, kanskje finne deg en ny hobby eller aktivitet å fylle tiden med – kanskje er dette en god anledning for å møte nye folk, og oppsøke nye miljøer? Dette høres kanskje litt vagt ut, men poenget er likevel viktig: at du må ikke la alkoholen bestemme hva slags liv og livskvalitet du skal ha. Som tørrlagt alkoholiker har alkoholen gjerne styrt livet ditt i stor grad tidligere allerede; nå er du selv ansvarlig for at ikke også fraværet av alkohol skal bli en styrende faktor i livet ditt.
Du er velkommen til å kontakte oss for en anonym, utdypende samtale på telefon eller chat i våre åpningstider. Se også DNT-Edru livsstil og  FMRs nettsider om en alkoholfri livsstil.