Medisin og bilkjøring

Hei.
Jeg bare lurer på om jeg har lov til å kjøre bil dagen etter når jeg tar 7,5mg imovane og 15 mg sobril ca. kl 2400 ?

Kvinne, 67 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
I helsedirektoratets veileder til helsekrav for førerkort står det at helsekrav for å ha førerkort er oppfylt hvis du pr døgn bruker 30 mg oxazepam (virkestoffet i sobril) eller 7,5 mg zopiclone (virkestoffet i Imovane).
Men hvis du bruker begge disse legemidlene samtidig må du halvere døgndosen på begge to for å fylle helsekravet til å kjøre bil, det vil si at du maks kan ta 3,75 mg Imovane/zopiclone og 15 mg Sobril/oxazepam.
Hvis du tar de dosene du beskriver vil du derfor ikke fylle helsekravet til å ha førerkort. Vi anbefaler deg å snakke med legen din om dette.