har noen spm

hei =) Jeg leverer prøve 1 g i uka,men nå er d 4 uker siden,jeg har tatt rivotril,ca 9 stk for en uke siden og har nå nettopp tatt to stesolid,og kommer sikkert til å ta noen stk til idag,hvor lenge er d til min urin er ren,sånn at jeg kan ta ny prøve?

Kvinne, 32 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Rivotril  kan spores i urinen ca en uke etter siste inntak og Stesolid kan spores fra 2 -4 uker etter siste inntak. Du kan nok derfor regne med at prøven din først er negativ etter ca. 4 uker.
Det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi bryter ned stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er styrken på rusmiddelet, hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.