Nobligan og øvelseskjøring

Jeg ser dere skriver 1500mg flere ganger om nobligan, men i mitt pakningsvedlegg så står det maksimal dagsdose 400mg. Kan man øvelseskjøre, samtidig som man tar nobligan?

Kvinne, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Ja det stemmer, anbefalt maksimal døgndose for Nobligan oppført i Felleskatalogen er 400mg. Når vi i enkelte tilfeller skriver om 1500mg, viser det til hvor stor dose Nobligan som tilsvarer 300 mg orale morfinekvivalenter. Det er grensen for bruk av Nobligan og gjelder helsekravene til førerkort, og er ikke noe vi vurderer ift. anbefalt maksimal døgndose. Du kan lese mer om omregning av smertestillende medikamenter til morfinekvivalenter på Relis.no.
For øvelseskjøring gjelder samme krav til helse og egnethet til å kjøre bil som for de som har førerkort. Du kan lese mer om helsekrav til førerkort i denne førerkortveilederen fra Helsedirektoratet. Er du på noen måte i tvil om du møter kravene, bør du ta kontakt med legen din for en vurdering.