Pårørende

Vi har en i nær familie som har oppholdt seg i Thailand (i nærheten av Pattaya) siden September i fjor. Han er sterkt redusert, underernært og alkoholisert, og forrige uke lyktes vi i å få hentet han hjem til Norge, men det fryktes det kun er for en kort periode, for å ordne med bankkort, mobiltelefon og forsikring. Nå har vi fokus på næring og hvile, men vi lurer på hva vi bør og kan gjøre fremover. Hvordan skal vi få han til å innse at han trenger avrusning? Og helst få han til å bli i Norge hos oss. Han er lukket for alle tilnærminger. Når vil han kunne være mottakelig for en prat? Finnes det noen tegn?

Kvinne, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre vanskelig, om ikke umulig, å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Det norske helseapparatet er i stor grad bygget rundt prinsippet om frivillighet. Det vil si at det sjeldent forekommer tvangsbehandling av rusavhengige, med noen få unntak samt når det gjelder gravide.
Dere lurer på hva dere kan gjøre. Vi tenker at dere allerede gjør mye ved å tilby hjelp og støtte. Men det er også viktig at dere setter grenser for hva dere kan gjøre og orker å gjøre.
Dere lurer på når han er mottakelig for en prat , det er det dessverre umulig å gi noe eksakt svar på det. Det kan være han er åpen for å snakke om sin situasjon når han kommer litt mer til hektene , men det er ingen garanti for at det vil skje.På vår nettside finner dere råd og tips som kan brukes i en bekymringssamtale.
Dette er en vanskelig situasjon for dere å være i. Ta gjerne kontakt med oss på telefon 08588 ( alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat ( hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17) for en grundigere samtale om situasjonen. Han er selvfølgelig også hjertelig velkommen til å ta kontakt. Alt foregår anonymt.