Smertestillende og alkohol

Hei????når ein går på smertestillande, Panodil 1 grams og Ibuprofen 600 mg 3-4 x dgl pga ryggsmerter, kan ein drikke alkohol til maten? Evt kva? Evt kor mykje?

Mann, 40 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Felleskatalogens interaksjonsnalyse står det at forholdsregler bør tas ved blanding av Panodil, Ibux og alkohol – «Økt risiko for ventrikkelerosjoner [vi har bla. ventrikler i mage, hjerte og hjerne] og -blødning, fremfor alt ved inntak av større engangsdoser etanol, samt ved regelmessig bruk av etanol over tid».
Vi anbefaler deg derfor å spørre legen din som kjenner deg og din helsetilstand om du kan drikke alkohol, og hvor mye og ofte du evt. kan drikke.