Sobril og urter

Hei,
Jeg har i flere år brukt Sobril 10 mg. Det har da ikke vært snakk om dagelig, men kanskje en tablett i uken (1/2 hver gang).
I perioder har jeg ikke brukt dem, og har ikke kjent noe savn eller behov, så er jeg regner ikke med at jeg er avhengig.
Det er når angsten dukker opp at jeg føler for å ta en halv tablett, eller når jeg ikke har fått sovet skikkelig over lang tid. Tablettene har vært til stor hjelp for meg under stressede perioder.
Legen min sier at jeg bruker dem på riktig måte.
Nå lurer jeg:
I det siste har jeg forsøkt å bruke Sleepwell Forte … for å få sove. Dette er et naturprodukt som inneholder beroligende urter.
I dag sitter jeg her med en sterk følelse av angst og vil gjerne vite om jeg kan ta en halv Sobril ved siden av dette preparatet? Det er ikke sikkert jeg gjør det, men det ville være en trøst å vite.
Jeg har også begynt å drikke Jasminte – da den også skal være beroligende.
Blir så usikker når jeg prøver noe nytt, og vil veldig gjerne vite hvordan disse preparatene forholder seg/interaksjoner til hverandre.
Kvinne, år fra

RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi orientere om at det kan ta flere dager før vi besvarer på spørsmål på hjemmesiden vår. Får du sterk angst, eller annet ubehag og trenger rask hjelp, bør du ta kontakt med lege eller legevakt.
Når det gjelder preparatene Sobril, Sleepwell Forte og Jasminte har vi gjort ett interaksjonssøk på innholdsstoffene i Felleskatalogen og ingen relevante interaksjoner ble funnet. Vi kan heller ikke se noe problem i at du bruker en halv tablett Sobril ved siden av disse produktene ved behov, hvis det er foreskrevet av legen din. Er du usikker på hvor mye og hvor ofte du kan bruke, bør du kontakte legen din.