Melatonin risikabelt?

Hvor risikabelt er det å ta en sovetablett i ny og ne med melatonin (Circadin) som man (jente 17 år) har fått av en venn, dvs ikke på egen resept? Er det straffbart å gi og ta imot slik tablett – og i tilfelle, hva er det som gjør det straffbart?
Mann, 58 år

RUStelefonen svarer:
Vi er ikke leger og dette svaret må ansees som et generelt svar basert på erfaringer og realkompetanse.
Å ta én melatonin i ny og ne som sådan er ikke veldig skadelig eller risikabelt. Det er et søvnhormon vi har i kroppen fra før av. Det som ev. er en bekymring her, er ikke selve disse pillene, men det at en 17 år gammel jente overhodet bruker piller for å sove. Det er bekymringsfullt selv om en melatonin i ny og ne ikke i seg selv er så skadelig.
Blandet med andre medikamenter eller alkohol, eller inntatt i store mengder, kan melatonin være risikabelt med hensyn til overdosering.
Melatonin er straffbart å importere og kjøpe/selge, men det regnes ikke som narkotika.
Legemiddelloven § 31: «Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne lov, eller forskrifter, forbud eller påbud som er gitt med hjemmel i loven, straffes med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder, eller med begge deler.» Når det er sagt, vil overdragelse og bruk av én melatonin i ny og ne neppe gi straffereaksjon.