Hvor lenge kan ritalin vises på blødprøver?

Hei! Jeg har brukt ca 10-30 mg ritalin hver dag i tre uker nå. Og nå har jeg endelig fått adhd-diagnosen og skal bli satt legitimt på dette. Men først vil de ha blodprøver. Jeg har ikke fortalt at jeg har selvmedisinert meg for å teste ut virkningen. Hvor lenge kan dette spores i blodet?

Kvinne, 24 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
VI har ikke sikre tall på hvor lenge Ritalin kan spores i blod, men ved inntak av 40 mg Ritalin, vil man ligge over grenseverdiene tilsvarende 0.2 promille i opp til 15 timer etter inntak. Ut i fra dette kan vi anta at 40 mg Ritalin kan spores i blodet  noe lengre enn 15 timer. Urinprøver er mer vanlig å bruke enn blodprøver om det testes i forbindelse med rusmiddel/medikamentmisbruk. Ritalin vil kunne spores i urinen i opp til 3 dager etter siste inntak.
Om det utføres standard blodprøve for å sjekke helserelaterte tilstander, er det ikke vanlig å se etter rusmiddel- eller medikamentbruk. Skal du testes for medikament- eller rusmiddelbruk, krever det et informert samtykke.