Overdose på paracet

Prøvde å ta overdose på paracet for ca 2 dager siden… spiste ett halvt brett med 500mg paracet og nesten en halv boks med 1gr paracet…. ble lagt inn med intravenøst i 20 timer med motgift pga dette!! Hvor stor skade kan leveren min ha fått pga dette? Mvh jente 26 år

Kvinne, 26 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke leger og kan ikke gi deg et tilfredsstillende svar på hvor stor skade leveren din har tatt. Derimot bør legen som behandlet deg eller fastlegen din kunne uttale seg om det. Generelt kan vi si at levercellene er de cellene i kroppen vår som har best regenererende egenskaper av alle typer celler. Leveren har derfor en relativt stor evne til å normalisere seg når den ikke overbelastes, spesielt hos unge og ellers friske personer.
Det er uansett viktig at du har støtte i folk rundt deg, og at du får den hjelp og oppfølging du trenger, slik at det ikke skjer igjen. Ved behov kan du også vurdere å ringe Hjelpetelefonen til Mental helse, på 116 123. Det er gratis, anonymt og døgnåpent.