Amfetamin og lignende

Hei:)
Vi har en skoleoppgave om rusmidler, og vi har fått sentralstimulerende stoffer. Kan dere skrive om virkninger på kroppen når du bruker amfetamin. Også gjerne litt om sammenheng mellom rusmiddler og ulykker, her også amfetamin. Tusentakk<33

Kvinne, 14 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Amfetamin er et sentralstimulerende stoff. Det betyr at det har en oppkvikkende virkning på nervesystemet. Kroppen blir mer «gira», man får høyere puls, høyere blodtrykk og blir generelt temmelig oppkavet. Amfetamin virker, som de fleste andre stoffer, på det senteret i hjernen som er med på å bestemme hvordan vi føler oss. Tar man amfetamin, vil følelsen være at man har mer energi, trenger ikke sove, trenger ikke spise osv. Mange kan også risikere å føle angst og uro, stress og nervøsitet. Desto mer man tar det, desto mer negative virkninger kommer. Her kan dere lese mer om amfetamin.