Får ikke hjelp og fungerer i hverdagen

Hei!
Jeg er en jente på 33 som er i full jobb som frisør, og har gått på subutex 8-12 mg per dag som jeg har fått tak i selv. Har fungert bra på det pga smerter og ikke vært ruset. Vil ikke være borte fra jobb! Og trenger hjelp med nedtrapping, men får ikke hjelp. Eneste de vil er å legge meg inn. Men vikarene vil hjelpe meg, bare ikke fastlegen. Jeg m uansett jobbe 26 uker for å få rett til sykepenger, da jeg nettopp er ferdig med utdanningen. Jeg klarer ikke jobbe uten medisiner og vet ikke hvor jeg skal få hjelp. Når jeg først spørvom hjelp blir jeg sendt tilbake til gata????. Håpløs situasjon. Håper på et svar som kan hjelpe og hvilke rettigheter jeg har. Er ikke ruset, bare får fjernet smerten og fungerer. Men kroppen har jo blitt avhengig av subutexen.
Mvh Jente 33

Kvinne, 33 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du fungerer i jobb og at smerter er under kontroll på denne måten. Du sier ikke hvor lenge du har gått på Subutex. Det kan ha en viss betydning for hvor fort du ev. skal trappe ned (dersom dette blir utfallet). Du sier ikke hva du tenker når det gjelder nedtrapping, men vi antar du med dette mener at du vil gå helt av Subutex.
Vi er litt usikre på hva du tenker fastlegen din kan bidra med utover å legge deg inn. Dersom h*n skal gi deg medikamenter å trappe ned på, vil det trolig være like greit å gjøre dette gjennom LAR (se under).
Du har noen muligheter når det gjelder nedtrapping, enten du skal gå helt av eller ikke. 1) Du kan gjøre det på egen hånd, 2) du kan legge deg inn til avrusing, 3) du kan søke deg inn i LAR og få en dose du holder deg smertefri og i aktivitet på.
1. Trappe ned selv. Dersom du har tilgang på tilstrekkelig med Subutex, kan du lage en plan for å trappe ned selv. For fort du skal gjøre det, avhenger i) av hvor lenge du har brukt det og ii) av om du skal jobbe samtidig eller kan være sjukmeldt (du sier ikke hvor lenge det er til du har jobbet 26 uker). Hvis du ønsker å trappe ned samtidig som du er i jobb, så er det mulig. Det er andre som klarer det. For å klare dette, må du trappe ned forsiktig. Du kan gå rett fra der du er nå (8-12) og ned ti l8 per døgn i to-tre uker. Deretter kan du gå ned til 6 mg per døgn i to-tre uker. Så 4 mg i to-tre uker. Fra 4 til 2 mg bør du gå ned maks et mg av gangen. Når du kommer ned i under to mg vil du begynne å kjenne det ganske godt. Da må du enten legge deg inn eller trappe ned svært lite av gangen.
2. Du kan vente til du har rett på sykepenger og så legge deg inn. Jo lengre du har trappet deg ned på egen hånd, desto raskere vil du være ferdig med avrusning. For å få plass på avrusinng er det ikke noe annet krav enn at du er avhengig av et opioid. Dersom du ikke får den hjelpen du trenger av legen din, kan du enten snakke med RIO Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon eller LAR-nett. De kan gi deg tips på hvordan du skal gå frem.
3. LAR. Du kan søke deg inn i LAR (legemiddelassistert rusbehndling), hvor du vil få Subutex på apoteket. Dersom du velger dette, vil du også kunne trappe deg ned etterhvert, og slutte. Men med denne varianten, må du «inn i systemet» og bli pasient, i alle fall for en periode. Da vil du få noen som følger deg opp, på «god og vondt»: Du vil ha noen å snakke med og som kan veilede deg, men du vil være under overvåkning hva gjelder bruk av andre rusmidler.
Hvis vi var i dine sko, ville vi kanskje vurdere å fortsette på Subutex «på egen hånd» frem til du har jobbet 26 uker. Men det er fullt mulig å prøve å trappe seg ned en god del selv (kanskje ned til 3-4 mg daglig) på egen hånd i den perioden, og deretter be om en innleggelse. Når du skal avruses fra Subutex, vil de bruke Subutex til å trappe deg ned på. Men å gjøre dette samtidig som du jobber, uansett hvor mye hjelp du hadde fått av legen, vil være svært vanskalig. Men dersom du selv har trappet deg ned til 3-4 mg, vil du kunne være ferdig nedtrappet og (mer eller mindre) abstinesfri i løpet av omtrent 6-8 uker, med oppfølging fra en klinikk.
Dersom du ikke blir hørt av legen din eller andre i helsevesenet, snakk med Pasientforeningen. Husk atdu har rettigheter som alle andre mennesker. Her er en artikkel om rettigheter fra Rus og Samfunn.
Andre ting å huske på
• Når du skal gå av Subutex, er det viktig at du er mentalt forberedt på at det vil være vondt. Du vil få abstinenser og de kan vare ganske lenge. Men det er flere og flere som går av disse medikamentene, og det er helt klart mulig. Det kan være veldig viktig å ha noen å snakke med i en slik fase. Tenk gjennom og planlegg dette på forhånd!
• I den siste fasen av en nedtrapping, er det viktig å ikke ha masse andre forpliktelser og ting du må gjøre. Det beste er å sette av minst en måneds tid som bare brukes på å deg selv – spise, sove, prøve å trimme litt – kort sagt å komme deg i form. Dersom du legger deg inn for avrusning, vil det være mye større sjanse for deg å klare det.
• Førerkort. Dersom du er innlagt i rusomsorgen, vil det bli gitt beskjed om dette til Fylkeslegen som gir deg karentstid på å ha førerkort. Denne varer vanligvis i 6 måneder. Du må da levere sammenhengende rene urinprøver i 6 måneder før du får eventuelle føerkort tilbake. Forsøke å se på urinprøvene som motivasjon!
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon med spørsmål om din situasjon. Det er anonymt og uforpliktende.