Jeg har prøvd Ritalin

Hei, jeg har i løpet av de siste 3 ukene prøvd ca 5 piller med Ritalin. Jeg har gjort det for å prestere bedre på skolen, men føler også at jeg blir mer munter av det og at det demper vonde tanker jeg går å bærer på. Kan dette være farlig?

Mann, 17 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Ritalin er et legemiddel som brukes av folk som har diagnosen ADHD og inneholder Metylfenidat, som er et stoff som er beslektet med amfetamin.
Langtidsvirkninger av riktig bruk av disse medisinene er sannsynligvis få, men det er fortsatt mangelfull forskning på området. Hva slags ettervirkninger det har for deg som ikke har ADHD, er heller ikke sikkert. Noe forskning viser at barn og unge som bruker Ritalin har forhøyet risiko for å utvikle rusproblemer senere i livet.
Om man er genetisk disponert for hjertefeil kan Metylfenidat være farlig å bruke. Man tar vanligvis elektrokardiogram (EKG) av mennesker som skal starte på disse medisinene. Dette for å undersøke hjertet og forebygge eventuelle skader som følge av medisinene. Dette får du naturligvis ikke gjort om du tar medisinene illegalt.
Ritalin og Concerta kan gi en rekke kortidsvirkninger.  Psykiske lidelser, angst, depresjon, psykose, mani, vrangforestillinger, irritabilitet, mangel på spontanitet og tilbaketrukkethet er eksempler på dette. De aller færreste får alvorlige bivirkninger, men det kan altså skje. Det er derimot ikke uvanlig å få noe forhøyet angstfølelse, høy puls, tørr munn og en apatifølelse. Magesmerter og søvnproblemer kan også oppstå. Hvis du tar store doser av stoffet kan det være farlig.
Som du skjønner er det ikke så lett for oss å si akkurat hvor farlig det er for deg å bruke Ritalin som prestasjonsfremmende rusmiddel. Men det som kan sies er at hvis du fortsetter med å «ruse» deg flink og glad så risikerer du å gå glipp av å utvikle vanlige metoder for å takle ting og prestere på.
Du vil gjennom livet komme i mange situasjoner som kan være triste, eller som krever konsentrasjon og fokus. Du bør tenke på om du ønsker å takle disse situasjonene ved bruk av medisiner du kanskje egentlig ikke trenger, eller om du ønsker å lære deg å takle det på ordentlig måte.