Klassespørsmål om rus

Hvilket narkotisk stoff dør flest mennesker av årlig?
Hvor får man enklest tak i narkotika (kjøp)?
Hva er straffen for å smugle narkotika?
Hva tjener en narkotikadealer årlig?
Kan du dø av hasj? Hva er skadevirkningene av dette rusmidlet?
Hva er skadevirkningene av heroin?
Mvh 7. klasse, Malmheim skole, ved lærer Ribekka

Kvinne, 30 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Her var det mange spørsmål på én gang. Vi tar det i tur og orden. Hvis noe er vanskelig å forstå, kan dere be om hjelp fra læreren.
Hvilket narkotisk stoff dør flest mennesker av årlig?
Det narkotiske stoffet som flest dør av er heroin, enten som et direkte følge av overdose (vanligvis via sprøyte), eller indirekte som følge av livsstilssykdommer forbundet med heroinavhengighet. Riktignok er alkohol det rusmiddelet som krever flest menneskeliv – som jo også må sees i sammenheng med at bruk av alkohol er langt mer utbredt i befolkningen enn heroin. Denne informasjonen er hentet fra rapporten Rusmidler i Norge 2016, se kapittel 2.11 og 5.7.
Hvor får man enklest tak i narkotika (kjøp)?
De fleste som kjøper narkotika, får dette på ulovlig vis via en kontaktperson («dealer«) de kjenner, som jobber med å selge dette. Men det er også mange som får narkotiske legemidler på lovlig vis via legen sin, da slike medisiner kan brukes i behandling av enkelte typer sykdommer. Slike medisiner er riktignok forbudt å kjøpe/besitte/bruke uten resept.
Hva er straffen for å smugle narkotika?
Straffen for smugling av narkotika avhenger av hvilket stoff og hvilken mengde det er snakk om. Hvis det er snakk om en liten mengde (kun til eget bruk), straffes dette vanligvis etter Straffeloven § 231, «Narkotikaovertredelse». Strafferammen er på bøter eller fengsel inntil 2 år. Men hvis det er snakk om en større mengde (tenkt til videresalg), straffes dette vanligvis etter § 232, «Grov narkotikaovertredelse». Strafferammen lyder som følger:
Grov narkotikaovertredelse straffes med fengsel inntil 10 år (…). Overtredelser som omfatter en meget betydelig mengde, straffes med fengsel fra 3 år inntil 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.
Hva tjener en narkotikadealer årlig?
Dette kommer selvsagt an på hva eller hvor mye vedkommende selger. Avhengig av dette kan det være snakk om alt ifra noen tusen til mange hundre tusen.
Nei, man kan ikke dø av hasj. Men hasj kan likevel ha andre mulige skadevirkninger. For eksempel er noen utsatt for å oppleve psykiske problemer som følge av hasjbruk. Andre er disponert for å utvikle avhengighet, som for noen kan føre til at man faller litt bort ifra ting som skole, jobb, sosialliv og lignende. Andre typiske bivirkninger av et høyt forbruk inkluderer f.eks. søvnproblemer, svekket hukommelse og konsentrasjonsevne, og et redusert energinivå. I tillegg er det også snakk om mulige skader på luftveier som følge av røyking, enten med eller uten tobakk.
Hva er skadevirkningene av heroin?
Den kanskje største mulige skadevirkningen av heroin, er risikoen for akutt overdose. Dette kan føre til pustestans og død. Heroin er i tillegg sterkt avhengighetsskapende, og vil for enkelte føre til en livsstil som hovedsakelig dreier seg rundt stadig ny anskaffelse og bruk av heroin.
Dere finner mer informasjon på våre faktasider om rusmidler. Se også vår Veiledning til skoleoppgaver.