Pensjonist – min venninne har sluttet med nikotin, men røyker hasj

Min venninne har røyket nikotin daglig og hasj av og til. Hun har sluttet med nikotin nå,, men fortsetter med hasj. Lurer på om dette går an å klare dette? Eller er det bare tull?

Kvinne, 63 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Her vil det nok være snakk om ganske stor variasjon. Ja, med viljestyrke og god planlegging, er det mulig å kutte ut et daglig forbruk av nikotin, og samtidig bruke cannabis sporadisk, uten at bruken av sistnevnte nødvendigvis trenger å eskalere. Risikoen for tilbakefall på nikotin er likevel stor, uansett om hun røyker hasj eller ikke. Dette er noe venninnen din bør gjøres klar over (med mindre hun allerede vet dette godt), slik at hun kan forberede strategier for å unngå å «sprekke» på nikotin. For øvrig er det også slik at dersom hun blander hasjen med tobakk, vil det kunne oppleves som desto mer krevende å kutte et daglig forbruk av nikotin, ettersom kroppen hennes med jevne mellomrom vil minnes på det velbehaget som gjerne forbindes med nikotin. Det er likevel ingenting som tilsier at dette prosjektet er umulig, såfremt hun har en generelt god gjennomføringsevne. Dersom hun likevel opplever røykeslutt som tilnærmet umulig, kan hun snakke med fastlegen sin om dette.