Redd for å bli hekta på rivotril

Hei!
Jeg har slitt med angst i mange år og vært i mye behandling for dette. Det har blitt bedre, men blir liksom aldri bra.
For en stund siden fikk jeg en rivotril av en kompis, det er det eneste jeg har opplevd at virker.
Jeg er veldig klar over hvor farlig benzo kan være og jeg hadde i starten en streng 12 dagers regel, en halv hver 12. dag. Det har gått nedover og de siste 2 ukene tar jeg nå en kvart hver 3. dag. Jeg ser hvilken vei dette går og jeg vet jeg må slutte nå, før jeg utvikler et alvorlig problem.
Jeg er ikke så ille i det som mange andre er, men likevel tenker jeg altfor mye på det og gruer meg veldig til jeg nå straks går tom.
Tror dere jeg kommer til å få noen abstinens reaksjoner? Og hva gjør jeg eventuelt for å takle det?
Vet dere også om det er et c-prep jeg kan bruke som substitutt?
Å søke hjelp hos dps eller annet offentlig er helt uaktuelt. Det blir bare brukt mot meg og gjøre alt verre.
Jeg har ingen jeg kan snakke med dette om, det er det som er det vanskeligste..
Hilsen meg

Mann, 30 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er bra du ser selv at dette kan bli et problem, og at du tar tak i det nå. Du har ikke brukt mye Rivotril. Og du har ikke brukt det hyppig. Du er ikke avhengig av det nå. Dersom du har svært mye angst/frykt for abstinenser, kan dette i seg selv være med på å forsterke det. Men det er liten grunn til å tro at det forbruket du har hatt skal føre til noe særlig omfattende abstinens.
C-preparater kan hjelp deg. Det finnes ulike varianter som kan dempe angst, hjelpe deg til å sove osv. Akkurat hvilket preparat som vil være best, kan vi vanskelig si noe om, det er veldig ulikt hvordan folk reagerer. Noen har nytte av antihistaminer, f.eks. Vallergan eller Atarax. Andre har nytte av f.eks. Seroquel i små mengder eller Nozinan i små mengder. Dette er det jo best å diskutere med en lege; dersom du ikke ønsker det, har du jo fått noen alternativer her.
Du kan snakke med oss, vi er en anonym tjeneste. Åpent alle dager til 19:00.