Ritalin og Cannabis

Hei!
Jeg har sett på mange nettsider at lignende spørsmål er besvart med svært forskjellige svar, og velger derfor å spørre så spesifikt jeg klarer.
Jeg har nylig blitt diagnostisert med ADHD, og dermed fått en resept på Ritalin MED modifisert frisetting. Tidligere har jeg både likt å ta meg en fest med alkohol i ny og ne, og har også røyket en del hasj både til hverdags og fest. Det betyr at jeg kan røyke alt fra 0-7 dager på en uke.
Etter denne lange utredningen i spesialhelsetjenesten endte jeg til slutt opp med en doktor som var veldig tydelig på at man ikke skal blande forskjellige rusmidler. Det være seg Ritalin og alkohol, eller Ritalin og hasj. I tillegg hadde jeg en ST Elevation på EKG’en, men fra hva jeg forsto på doktoren var dette likevel innenfor normalen.
Legen fortalte meg at dersom jeg ønsket å drikke en lørdag, så kunne jeg la være å ta Ritalin-tabletten på lørdag morgen, og at jeg da kunne drikke trygt siden Ritalinet ville være ute av kroppen. Videre fortalte jeg om mitt forhold til hasj, og det var veldig tydelig at hun hadde negative holdninger til cannabis og jeg fikk ikke svar på spørsmålene jeg hadde vedrørende dette.
Spørsmålene mine er som følger:
1. Hvor lenge vil Ritalinet være i kroppen min når jeg tar kapsler med modifisert frisetting? Legen min sa det ville være ute av kroppen etter 8 timer, mens jeg på Lommelegen.no leste en tråd hvor nevrologen sa det ville sitte i 14-16 timer. Her mistenker jeg at legen min tenkte på «vanlige» tabletter, og ikke den typen kapsler jeg fikk.
2. Jeg forsto det som at grunnen til at man kan hoppe over en Ritalin-tablett og dermed drikke trygt er at man ikke har igjen Ritalin i kroppen fra fredag, og at alkoholen er ute av kroppen innen man tar tabletten på søndag. Stemmer dette?
3. Hasj har jo en annen måte å forlate kroppen på, og at THC kan såvidt jeg har skjønt spores i urin opptil 12 uker etter siste trekk dersom man har røyket lenge og jevnlig. Da går jeg utifra at samme løsning ikke kan brukes her? At hvis jeg ønsker å røyke på lørdag så kan jeg ikke bare hoppe over lørdags-tabletten, også fortsette som vanlig på søndag? Eller kan jeg det siden THC’en jo tross alt er ute av blodet etter ca et halvt døgn?
4. Dersom jeg IKKE bare kan hoppe over tabletten på dager jeg ønsker å røyke – hvordan skal jeg gjøre det om jeg har lyst til å røyke en dag? Eller blir jeg rett og slett nødt til å velge mellom Ritalin og hasj?
Totalt sett må jeg si at det er veldig bekymringsverdig at det finnes så mange sprikende svar når det kommer til kontrollerte sentralstimulerende stoffer som dette. Jeg var lenge skeptisk til om jeg ønsket å benytte meg av Ritalin, og jeg føler meg ikke noe særlig sikrere. Jeg kan forstå at det finnes lite data på blandingsrus siden stoffene man blander med ofte er ulovlig, men det må da være mulig å få et tydelig svar på hvor lenge stoffet jeg har fått utskrevet av lege vil være i kroppen min?
Spesielt siden jeg hadde en ST Elevation (Som jeg ikke engang vet ordentlig hva betyr) på EKG’en, så vil jeg være forsiktig med å blande stoffer som øker hjerterytmen dersom dette kan utgjøre noen risiko for meg. Jeg føler alt dette er ute av min kontroll siden det er mye jeg ikke forstår her, eller ting som jeg ikke har fått ordentlig svar på, så jeg håper dere kan hjelpe meg med å oppklare det jeg lurer på.
På forhånd takk!

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi opplyse om at vi ikke er helsepersonell. Vi skal likevel forsøke å svare deg så godt vi kan. For øvrig vil vi også si oss enig i viktigheten av å ikke bruke flere rus- og legemidler samtidig, og det er bra at du selv er opptatt av gode forholdsregler her. Dette gjelder særlig ettersom du av medisinske årsaker må være obs på din hjerterytme (uten at vi har kompetanse til å si noe om hva ST Elevation betyr), noe du jo allerede er klar over.
1. Når det gjelder varighet/virketid av Ritalin, er det ikke utenkelig at legen din tenkte på vanlige tabletter, og ikke på tabletter med modifisert frisetting. Hvis du f.eks. leser Felleskatalogens omtale av Ritalin, og avsnittet «Egenskaper», fremgår bl.a. følgende:
Kapsler med modifisert frisetting: Det hurtigvirkende granulatet oppløses raskt og gir en initial maks. plasmakonsentrasjon innen 1-2 timer. Det modifiserte granulatet løses opp avhengig av pH etter noen timer og gir en ny topp i plasmakonsentrasjon 5-7 timer etter administrering.
Dette betyr at virketiden nok er nærmere tallene du leste på Lommelegen.no, så sant det er snakk om tabletter med modifisert frisetting. Dersom plasmakonsentrasjonen er på en topp etter 5-7 timer, vil det ennå gå en del timer før virkestoffet er helt ute av blodet. Her vil det riktignok forekomme noen individuelle variasjoner.
2. Hvis vi forstår deg sånn at du tenker på å hoppe over Ritalin-tabletten på en lørdag, vil det være riktig som du sier. Dersom du tar Ritalin på en fredag, vil denne være ute av blodet innen lørdag ettermiddag/kveld. Dersom du drikker alkohol lørdag ettermiddag/kveld, vil denne alkoholen i all hovedsak være ute av blodet søndag morgen/formiddag, noe som betyr at du trygt kan ta Ritalin igjen søndag morgen/formiddag. Men vær obs på at dersom du drikker store mengder alkohol til langt på natten, vil det fortsatt kunne finnes spor av dette i blodet påfølgende morgen/formiddag. Og videre, dersom du føler deg kraftig redusert «dagen derpå» etter å ha drukket alkohol, kan det være uheldig å ta Ritalin – men dette er noe legen din evt. må bekrefte/avkrefte.
3. Det stemmer at hasj (eller mer spesifikt THC) har en annen måte å forlate kroppen på enn Ritalin og alkohol, men når det gjelder blandingsbruk er det altså virketid i blod som er relevant, ikke påvisningstid i urin. Hvorvidt THC er i blodet vil handle om hvorvidt du er påvirket der og da, og det er dette som evt. vil være uheldig å kombinere med Ritalin. I urinprøver finner man kun avfallsstoffer, som ikke har noen aktiv rusvirkning, og som sådan ingen sammenheng med bruk av andre rus- eller legemidler. Avhengig av inntatt mengde og styrkegrad på cannabisproduktet, vil dette være i blodet i opptil et halvt døgn etter siste inntak, i sjeldne tilfeller noe lengre enn som så. Med andre ord: når all THC er ute av blodet, kan man ta Ritalin som vanlig.
Uansett tenker vi at det er viktig at du fortsetter en tett oppfølging med din lege. Bruk av ADHD-medisiner vil ofte involvere en viss grad av prøving og feiling, før du kommer fram til hva slags dosering og medisintype som fungerer best for deg.