Abstinenser oxycontin/oxynorm

Hei
Ligger på sykehus for GBS og har fått oxycontin og oxynorm i ca 4uker. Jeg har aldri tatt noe særlig smertestillende tabletter så jeg lurer på er par ting. Jeg ble satt på 30mg x 2 pr dag av oxycontin og 5mg oxynorm inntil 6 ganger om dagen
Jeg ble seponert fra 30 til 20 mg av oxycontin og neste dag ned til 15 mg. Fikk en del smerter og pustevansker. Kan dette være tegn på abstinens? Tips om det er det jeg lider av og hvor lenge varer noe slikt? Fins der noe som kan gjøre der lettere. Tenker da ikke medisinsk behandling, men noe annet om det er mulig

Kvinne, 45 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder smerter så kan det godt være en abstinensreaksjon, og det kan også være du kjenner bedre de smertene som ble dempet da du gikk på større doser. Ofte er det snakk om den kombinasjon av seponeringsreaksjoner og tilgrunnliggende smerter. Pustevansker kan nok forekomme, men de vanlige abstinensreaksjonene av opioider er frysninger/kald og varm svette, influensasymptomer, nedstemthet, uro/angst, kramper, løs mage, insomnia o.l.
Dersom du trapper deg ned etter fire uker behandling, skal det som oftest gå greit. Men, du kan nok forvente noe reaksjoner i kanskje en uke eller to. Det vil gradvis gå over og kan variere i løpet av dagen (noen føler seg feks. dårlige på morran, og bedre utover dagen. Noen har problemer med å sove og sliter mest med det. Folk reagerer noe ulikt). Det er viktig å snakke med den som foreskrev eller en annen i helsevesenet som kan noe om denne typen medikamenter. Dersom det blir for tøft å seponere slik du er bedt om, kan du ev. gjøre det saktere, men dette må avklares med lege.
Ikke mist motet dersom det blir ubehagelig! Det vil bli bra igjen, og jo raskere du slutter, jo raskere blir du i fin form igjen.
Du er velkommen til å kontakte oss dersom du sliter eller bare vil prate med noen.
Hva kan hjelpe?
De som sepoenerer medikamenter, sier ofte at det kan hjelpe med massasje og varme oljebad.
Gå turer, omså en kort tur hver dag. Det er viktig med fysisk aktivitet, så mye du orker, dette setter igang kroppens egen «morfin».
Mange har veldig god nytte av NADA-akupunktur, det er bare i ørene og det er enkelt å sette. Kikk på de denne siden dersom du er interessert i NADA, det kan virke beroligende og avslappende.
Noen påstår at diarèmedisinen Immodium skal hjelpe endel mot abstinenser. Du kan jo spørre farmasøyten på apoteket om det. Immodium er reseptfritt og binder seg til de samme reseptorene som opiater, men gir ingen rus.
Du bør også ha noen å snakke med for å slippe å være helt alene om dette. Og prøv å unngå for mye isolasjon og grubling. Avled deg selv om det skjer.