Lovlig å sniffe mine egne ADHD-medisiner?

Har jeg lov til å snorte/sniffe mine egne medisiner i samme dose som jeg vanligvis tar oralt? Har ikke tenkt å gjøre noe ulovlig. Er det ulovlig å ta hele dagsdosen samtidig?

Kvinne, 19 år fra Buskerud
RUStelefonecn svarer:
Du sier ikke noe om hvilken ADHD-medisin du bruker, men vi anbefaler deg å ta medisinene dine slik du har blitt anbefalt av lege.  Generelt sett skal legemidler og ADHD medisin som er ment å ta oralt, ikke sniffes. Dette er fordi stoffet virker jevnt og sakte når det taes oralt, mens når det sniffes risikerer du at alt virkestoffet virker samtidig (dette avhenger noe av hvilken type ADHD-medisin det er). Du kan også oppleve ulike bivirkninger om du snorter/sniffer det. Det anbefales derfor ikke å sniffe egen ADHD-medisin og heller ikke å ta hele dagsdosen samtidig.
Du vil neppe bli straffet ved dom for å sniffe dosen med ADHD-medisin, men det spørs om legen ville skrevet ut mer til deg om denne visste at du knuste og sniffet tablettene istedetfor å ta dem oralt. På den måten kan man si det ikke er innafor, da du ikke følger legens anvisining. ADHD-medisiner er amfetaminlignende, vanedannende stoffer og kan misbrukes. Å sniffe knuste tabletter ansees som russøkende atferd og er ikke forenlig med tiltenkt bruk og virkning.
Du kan lese mer på ADHD Norge.