Benzo Rivotril fast 4-6mg

Hei jeg har gått på rivotril fast 4-6mg i 15 år , og har gått over på stessolid de siste 3 åra for å gjøre nedtrapping lettere.
Nå er jeg helt nede i 4 mg daglig stessolid.
Nedtrapping har gått greit selv om det har kostet mye.
jeg tenker å gå av til våren nå.
Men hvor lang tid vil det gå ?
jeg er motivert men det er greit å vite når? og om jeg blir bedre og evt. Finnes det preparater som kan brukes ved seponering av benzo? ønsker ikke begynne på lykkepiller.
Det aller værste er den intense svimmelheten og panikkangsten og agorafobi som styrer livet nå.
Hvor lang tid vil det gå før dette blir bedre og jeg for bedring i livet ?
Legen min sier selv hun ikke kan svare på dette utenom det som står på nettet og i leseboka, bortsett fra at jeg må stå på og det kan ta laang tid. Takker så mye for svar.
Mvh (NN)

Mann, 38 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du har jo virkelig kommet godt på vei allerede! Når du nå begynner å komme ned i lave doser , er det viktig å ikke gå for fort frem. Det kjenner du sikkert på selv, og forhåpentligvis har du laget en plan som ikke går for fort frem. Det kan være en idé å komme deg ned i ca 0,5 mg annenhver dag før du går av helt.
Det er ganske stor variasjon på hvor lang tid folk er/føler seg abstinenste. Dette avhenger en del av livsstil (trening, aktivitet, kosthold, annen medisinering osv) og av vedkommendes psyke og innstilling. Etter at du seponerer vil det gå opp og ned, og bli gradvis bedre. For noen tar det flere måneder å bli helt bra, for andre går det raskere.
Vi vil anbefale deg å snakke med legen din om alternativ medisinering i en periode når du går av. Det kan være snakk om feks. antihistaminer som gir litt ro og bedre søvn. Det finnes flere ulike C-preparater som kan hjelp deg i denne fasen. Også her er det stor variasjon på hvordan fok reagerer og dette er derfor noe du må teste ut litt.
I tillegg til medisinering er det viktig med en aktiv og sunn livsstil, noe som vil sette igang kroppens egne stoffer og gi deg en raske tilfriskning.
Du kan også vurdere å teste NADA-akupunktur i etter du går av. Mange har svært god effekt av dette, det kan gi mer ro, avlapning, trøtthet osv. Her finner du mer informasjon om NADA. Her finner du NADA-utøvere på vestlandet.