Tvangsinnleggelse av myndig rusmisbruker

Lurer på hva som må til for å tvangsinnlegge en rusmisbruker med store psykiske problemer og har diabetes i tillegg.Har en sønn på 29 år som leker med livet, har ruset seg det meste av sitt voksne liv litt mer kontrollert enn de siste månedene.Nå tar han alt han får tak i utenom sprøyter.Er selger og bruker.Har en datter på 6 år som han ikke får være sammen med.Jeg har de siste dagene kuttet han ut.Han er blitt en manipulerende, egosentrisk tung narkoman, vanskelig å føre en normal samtale med han.Han har en veldig uregulert diabetes, kan være våken i flere dager på rad, etter min mening er det stor fare for hans liv.

Kvinne, 57 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Tvangsinnleggelse ovenfor rusmisbrukere er hjemlet i enten Helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 10, eller Lov om psykisk helsevern, kapittel 3. Dersom du sender en bekymringsmelding til NAV/sosialtjenesten i hans hjemkommune, plikter de å vurdere hvorvidt det finnes grunnlag for bruk av tvang (ut ifra ovennevnte lovverk). Merk at det er ganske strenge krav som stilles for å gjennomføre dette, og at tvangsbruk nok er mest nyttig for å avverge akutte krisesituasjoner, fremfor å gi opphav til noen varig endring. Det kan selvsagt likevel være verdt et forsøk. Du kan lese mer om dette i et tidligere spørsmål om tvangsbruk.
Dersom tvangsbruk ikke innvilges (eller evt. ikke fungerer), er det dessverre ganske begrenset hva du eller noen andre kan gjøre. Det finnes et bredt og variert hjelpeapparat der ute, men for at disse skal fungere, må sønnen din selv være innstilt på å få hjelp. Dersom han er det, kan han selv søke seg inn til behandling, noe du evt. kan tilby å hjelpe ham med. Men dersom han derimot ikke er villig til å gå i behandling, blir det nok dessverre riktig å gjøre som du har gjort; å trekke deg unna, og vise tydelig hvor din grense går mht. omgang og kontakt med ham. Vi anbefaler uansett at du tar en samtale med NKS Veiledningssenter for pårørende, for å bevisstgjøre deg hva rollen som pårørende innebærer (og evt. ikke innebærer).
Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker en utdypende samtale.