Venninne som er alkoholiker

Hei!
Jeg har ei venninne som er veldig ivrig på alkohol. Hun drikker gjerne hver dag om hun vil, og da drikker hun seg så full at hun til slutt sovner. Hun blir ustabil og irritabel, og hun suser veldig. Samtidig vet jeg også at hun røyker hasj, i kombinasjon med alkohol og antidepressive medisiner.
Jeg har valgt å trekke meg unna – men jeg har felles venner av henne som forteller at ståa ikke er så bra. Derfor lurer jeg på om det er noen god måte å gå frem på om vi velger å ta det opp med henne? Hun er ikke eldre enn 22 år gammel – så at hun allerede går under betegnelse som alkoholiker er noe vi gjerne vil få henne vekk fra. Så sant det er noe hun er villig til, for det er til syvende og sist opp til henne.
Hun har vært rusfri en liten periode tidligere, men den var veldig kort.
Hilsen desperat venninne

Kvinne, 21 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det kan virke som om venninnen din har et ukritisk forhold til alkohol og andre rusmidler. Hun ville kanskje hatt godt av å få hjelp til å endre på sine rusvaner. Det er stort av deg at du som venn ønsker å hjelpe henne. Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan man konfronterer en som ruser seg. Det du først bør huske på er at det uansett ikke er ditt ansvar hva hun velger å gjøre. Alt i alt så blir det opp til henne, det har du helt rett i.
Det beste er kanskje å finne en passende anledning å snakke med henne på, hvor du/dere forteller hva du ser og om hvordan det oppleves for deg å se på. Spør henne hva hun ville gjort i din situasjon. Hva mener hun dere bør gjøre? Lytt til henne. Kanskje kommer det noe frem om hvorfor hun flykter i rusbruk. Ser hun for seg et liv uten all rusingen, hvordan ser livet ut om f.eks. et halvt år? Hvis hun åpner seg og svarer ærlig på spørsmål så er hun kanskje klar for å be om hjelp til å endre på ting? Hun/dere må gjerne ringe oss anonymt for å be om råd, på 08588 (11-19).
Når hun engang blir åpen for å gjøre noe med sine problemer så finnes det mange muligheter for henne. Fra selvhjelpsgrupper som NA og AA til poliklinisk behandling eller innleggelse til rusbehandling. Behandlingstilbud krever som regel henvising fra lege eller psykolog. Våre apper, DRIKKEVETT og HAP app kan også hjelpe folk å begrense inntak av alkohol og cannabis.