Skoleball

Hei! Vi skal ha skoleball i dag, og jeg har røyka ganske mye hasj de siste ukene/månedene og oppbevart det i jakka eller veska mi som jeg skal ha med på ballet. Det er slikt at politiet kommer på ballet vårt, mest sannsynligvis med narkohunder og da vet jeg at hunden kommer til å merkere på meg. Hvis de ransaker meg så har jeg ingenting på meg, men kan hende at jeg er påvirket når jeg ankommer ballet. Hvordan skjule det?

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Politi som har med narkohunder er nok trent for å se om folk er påvirket eller ikke. Narkohundene vil markere på jakka og veska di, men de vil også kunne markere på deg pga. lukt/svette. Mange narkohunder kan lukte cannabispartikler av hud, hår, negler osv, derfor vil hundene mest sannsynlig  markere på deg uansett. Det vil  være vanskelig å skjule at du er påvirket for hunder og politifolk som er trent til å oppdage nettopp dette.
Du kan lese mer om hva som kan skje om man blir tatt for å bruke hasj på ung.no sine sider om dette.