Tatt for mdma

Hei jeg var på en fest på nyttårsaften der vi ble mistenkt for hasj og mdma, de fandt stoffene og alt og de noterte navnene og adressen til alle som hvar der, de som hvar under 18 måtte bli ringt hjem til foreldre, jeg var under 18 men tror de glemte meg som ikke bodde i leiligheten fikk forlate etter en lang samtale med de og narkohund som fandt hasjplantasje, så jeg lurer på om de vil kontakte meg i etter tid eller noe urinprøver? (Jeg tok mdma og hasj) og de andre lsd mdma

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en ubehagelig opplevelse. Hvorvidt politiet vil kontakte deg i ettertid eller ikke, er dessverre umulig for oss å forutsi. Det er litt uklart for oss hvorvidt politiet noterte også ditt navn og din adresse, men dersom de mistenker deg for bruk og/eller besittelse av illegale rusmidler, er det ikke utenkelig at de vil ta kontakt med deg (og/eller dine foreldre) omkring dette. Samtidig kan det jo også hende at du hadde flaks, og at de har «glemt» deg. Men, ettersom du er under 18 år, vil en eventuell straffereaksjon sannsynligvis være en ruskontrakt, dvs. en periode med regelmessige urinprøver, istedenfor en «normal» straff, som f.eks. et forelegg (bot som kommer på rullebladet). Her blir du simpelthen nødt til å vente og se, og håpe på det beste.