Antabus

Hei, min eksmann bruker antabus, disse har han ikke tatt og det har flere ganger ført til at han har drukket når han har ungene.
Kan man sjekke med urinprøver om han tar antabus eller ikke?

Kvinne, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke påvisningstid til Antabus, men antagelig er det mulig å kunne spore dette i urinen en viss tid etter inntak. Vi anbefaler  å snakke med en lege om dette lar seg gjøre. Uavhengig om han tar Antabus eller ikke, antar vi at det er alkoholbruken hans som er uønsket. Det kan derfor være like aktuelt å få i gang en ordning med kontrolltesting av alkoholinntak. Her finnes det mange metoder som kan vise inntak og mengde inntak over tid. Ønsker han ikke å samarbeide om dette, er det mulig å få bistand av barnevernet.