Jeg angrer på at jeg tok snus

Hei sann prøvde snus for første gang nå. Og er pissredd for at foreldrene mine skal finne det ut. Og vis hva skal jeg si da??

Mann, 15 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret, men sannsynligvis kan du ta det helt med ro. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at foreldrene dine oppdager dette. Men du bør være oppmerksom på at snus kan være ganske vanedannende, og at det kanskje er like greit å la det bli med denne ene gangen. Hvis du skulle utvikle en vane, er det jo også større sjanse for at foreldrene dine oppdager det. Skulle de oppdage det må du nok simpelthen legge kortene på bordet og si det som det er, og ta eventuelle konsekvenser av dine valg.
Vi gjør oppmerksom på at snus/tobakk er utenfor vårt fagområde; du kan f.eks. snakke med helsesøster på skolen, en helsestasjon for ungdom eller legen din om snus. Se også Helsenorge sine hjemmesider om tobakk.