Medisinsk Cannabis

Hei,
Grunnet polynevropati og andre komplikasjoner/ettervirkninger av kreftbehandling har utenlandsk behandlende lege anbefalt at jeg vurderer å starte med medisinsk cannabis. dvs. CBD i piller/kapsler samt THC fra Bedrocan og/eller Bedica som te eller fordamper (vaporization).
Annet enn forsiktighetsregler vedr bilkjøring osv., hvilke andre farer og konsekvenser bør jeg være obs på?
Hva er faren for avhengighet, og hvordan virker i så fall det?

Mann, 55 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er opptatt av forsiktighetsregler. Dersom legen innvilger at du får medisinsk cannabis, er det flere ting du bør være obs på – kanskje først og fremst å begynne med en mest mulig forsiktig dosering. Her skal legen kunne gi deg eksakte instruksjoner. Det er viktig å være nøye med dette, da enkelte f.eks. vil kunne oppleve kvalme/svimmelhet av cannabis. Noen vil også kunne oppleve virkningen som overveldende og/eller ubehagelig rent psykisk, noe som igjen betyr at du bør begynne forsiktig, og prøve deg fram gradvis mht. hvor godt du tåler cannabis. Samtidig bruk av andre lege- eller rusmidler bør unngås.
Når det gjelder avhengighet, så kan cannabis til en viss grad være vanedannende, men i mindre grad enn enkelte andre legemidler. Etter en viss tids jevnlig bruk vil mange oppleve enkelte abstinenssymptomer etter seponering, som f.eks. søvnproblemer, svetting, kvalme, rastløshet/kjedsomhet og nedsatt apetitt. Dette vil normalt være forbigående etter en viss tid. Nedtrapping anbefales derfor før seponering.
For øvrig vil vi også tipse om Felleskatalogens omtale av Sativex munnspray, som inneholder både THC og CBD. Der vil du finne avsnitt om forsiktighetsregler og mulige bivirkninger. Se også våre faktasider om cannabis.