CBD-olje

Hei, skriver til dere i mangel på opplysninger om søket mitt på nett.
Snakker nå om CBD-olje _uten_ det psykoaktive stoffet THC. Hvorfor er ikke CBD-olje i salg i Norge, og kommer det til å komme for salg i Norge? Finnes mye interessant forskning på smertelindrende, kvalmestillende effekter og anxylotiske effekter av CBD.

Mann, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er mange potensielle bruksområder for produkter fra cannabisplaneter innen medisin.
Legemiddelverket (LMV) klassifiserer og lager retningslinjene for håndtering av legemidler i Norge. Ut fra sitatet under ser det ut til at LMV mener de fleste CBD-produkter inneholder noe THC (narkotikaklassifisert). I de tilfellene det ikke gjør det, er CBD-produkter klassifisert som legemiddel i Norge. Skal det foreskrives, må legen ha godkjenningsfritak. Følgende sitat fra LMV er hentet fra Foreningen for cannabismedisin. Ta gjerne kontakt med dem for mer veiledning.
CBD (cannabidiol) anses som legemiddel i Norge. Dette er en legemiddelsubstans som er under klinisk utprøving for blant annet epilepsi. CBD-produkter inneholder generelt varierende mengde av THC, som er den narkotiske hovedkomponenten i cannabis, men i de fleste produktene er THC-innholdet lavt. Hvis et CBD-produkt ikke inneholder THC vil den anses som et legemiddel og ikke et narkotisk legemiddel. Hvis produktet inneholder THC, vil produktet anses som narkotika, uavhengig av hvilken mengde THC det er i produktet.
Postforsendelser av slike produkter vil ikke være tillatt, enten ved at det er narkotika (postforsendelser med narkotika er ikke tillatt) eller ved at det anses som legemiddel (postforsendelser med legemidler må oppfylle visse krav for å være tillatt, deriblant at det må ha markedsføringstillatelse i Norge, ha norsk pakning og være reseptfritt i Norge). Les mer om regelverket på www.legemidlerfrautlandet.no
Når og hvorvidt CBD-olje vil komme for salg som vanlig medisin uten godkjenningsfritak (ev uten resept), er nok LMV best skikket  til å svare på.