Metadon

Hei, jeg lurer på hva som skjer med kroppen når du er narkoman. Og hva metadon er, er det noe du tar når du er narkoman eller noe du tar for å slutte?
– Jente 13
Ps: prøvde å google, men fant ikke noe svar
takk

Kvinne, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hva skjer med kroppen når du er narkoman?
Det kommer veldig an på. Det finnes en del forskjellige former for «narkomani». Kanskje vi kan kalle det for «rusavhengighet».
Siden du spør om metadon, kan vi si litt am den typen avhengighet som handler om det tyngste stoffet, nemlig heroin. Heroin er svært skadelig, og det brukes ofte med sprøyte. Mange herionavhengige har en usunn livsstil, dårlig mat, lite mat, lite søvn, lever kanksje ute på gaten, tar heroin mange ganger om dagen med sprøyte osv. Alt dette fører til sykdommer og kan ødelegge kroppen og sinnet. Kroppen blir sliten, indre organer belates tungt, og man blir psykisk nedbrutt. Depresjoner og angst kan oppstå. Og det er foreferdelig vanskelig å slutte.
Hva er metadon?
Metadon er et opioid. Hva betyr det? Når et ord slutter på -oid, betyr det at det «kunstig/etterlikning». Feks ‘opioid’ betyr «et kunstig opiat». Men hva er et opiat? Det er et stoff som kommer fra opiumsvalmuen som er en plante. Denne planten har safter inni seg som kan utvinnes til produksjon av legemidler og narkotika. Eksempel er Paralgin forte, som du kanskje har hørt om. Denne pillen inneholder stoffet kodein, som kommer fra opiumsvalmuen. Et annet eksempel er morfin, det er også et legemiddel som kommer fra opiumsvalmuen. Disse stoffene er sterkt smertedempende og gir rus hvis man tar litt for mye. Man kan fort bli avhengig av slike medisiner. Og man kan lage narkotika av dem. Feks. er heroin laget av morfin.
Så over til metadon, som altså er et «kunstig» opiat, dvs. et opioid  og ikke er laget av opiumsvalmuen, men i et laboratorium. Da kalles det syntetisk. Metadon virker ganske likt som morfin, men har lang virketid. Det betyr at man trenger bare ta det en gang i døgnet. Metadon er ofte blandet ut med saft, slik at den kan drikkes.
Hva brukes det til?
Metadon brukes for å hjelpe folk som er misbrukere/avhengige av heroin. Folk som har brukt heroin og blitt avhengige av det, blir forferdelig syke når de ikke får det. Det kalles abstinenser. For å ungå abstinenser må de ha heroin flere ganger om dagen. Det koster mase penger. Da blir det til kriminalitet og en fryktelig livsstil. I tillegg bruker de fleste sprøyter, og det er svært skadelig for helsen. For å hjelpe de menneskene som sliter med dette, sier staten at «dere kan få metadon i stedet for heroin». Da slipper de abstinenser, de slipper kriminalitet, de slipper sprøyter. De kan drikke metadon en gang om dagen og leve et normalt liv, med jobb og kjæreste og hobbyer – akkurat som andre folk.
Vi håper dette ga deg litt mer informasjon om metadon. Hvis det er noe du ikke forstår, kan du diskutere det med en lærer, en av dine foresatte/foreldre eller ta kontakt med oss igjen.