Faren min har begynt å drikke veldig mye

Faren min har begynt å drikke jævlig mye og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer og når jeg spør han om noe begynner han å skrike og repetere det samme som han sa. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre skal jeg ringe legen?

Mann, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ikke ut som en bra situasjon for deg å være i, særlig dersom du bor sammen med ham. Det er faren din selv som er ansvarlig for sine valg, men han har også ansvar for å gi deg et trygt og stabilt oppvekstmiljø. Det er mulig å melde bekymring til fastlegen hans, men det er litt begrenset hva legen kan gjøre dersom faren din selv ikke er villig til å endre på drikkemønsteret sitt. Likevel bør du si fra til legen din, og/eller noen andre, slik at noen voksne utenforstående kan bistå deg i denne situasjonen, i større grad enn å bistå faren din. Du bør først og fremst snakke med Alarmtelefonen 116 111, men f.eks. også noen andre i familien du stoler på, en helsestasjon for ungdom, eller helsesøster på skolen. Det er viktig at noen utenfor får vite om dette, da det ikke er riktig at du skal måtte stå i denne situasjonen alene. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.