Adjunkt i vdg skole – sønnen min forsvarer cannabisbruk

Hei! Jeg er mor til en sønn på 29 år som jeg i helga fikk vite at han røyker mariuhana, antagelig har han drevet med dette i lengre tid da han i hele ungdomstiden har hatt liberal innstilling til narkotika og påstår alkohol er farligere osv – osv… Forsøkt snakke ham til fornuft men det går ikke, får bare motargumenter tilbake som forsvarer hans valg og nærmest reklamerer om det; at det er som en medisin for ham, at han har det bedre, at han blir mer våken, mer motivert, mer kreativ osv.. Annet argument er at at «alle bruker det». Det er meningene og holdningene hans som skremmer meg aller mest. Jeg har forsøkt få hans far til å snakke med ham men ingen respons. Jeg er fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre eller hva jeg kan si videre. Setter pris på svar.

Kvinne, 55 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Her kommer du nok ingen vei med å forsøke å argumentere eller diskutere. Han har selv sine erfaringer og sine holdninger, og disse virker det som om han står fast ved. Det er urealistisk å forvente at du (eller noen andre) skal kunne overtale ham til noe annet. Hvis han selv opplever cannabis som et positivt element i livet sitt, vil nok eventuelle innvendinger mot dette bety lite for ham. Du kan godt være tydelig på hva du selv mener om bruken, men for din egen del bør du forsøke å slå deg til ro med at dette har du dessverre ingen makt over. På denne måten kan du spare deg for en god del frustrasjon. Fortell ham gjerne at han kan komme til deg dersom han trenger hjelp/støtte, og spør gjerne hvordan det går med ham ellers i livet.
Det du har kontroll over er hvordan du vil forholde deg til dette. Hjelper du ham økonomisk kan du for eksempel si at «så lenge du har denne livsstilen, vil jeg ikke hjelpe deg økonomisk». Hjelper du ham med andre ting enn økonomi kan du også si at du ikke ønsker å gjøre dette, dersom du opplever at det gjør det lettere for ham å fortsette bruken. Videre kan du informere om at han ikke kan være rusa hjemme hos deg, eller rundt deg om du ikke ønsker det. Men utover det må du huske at han er godt over myndighetsalder, og selv ansvarlig for de valgene han tar. Husk også at mange er i stand til å røyke cannabis sporadisk og samtidig leve gode og normale liv. Vi sier ikke dette for å forsvare bruken hans, men snarere for at du kanskje kan slå deg litt mer til ro med situasjonen. Så sant forbruket hans ikke forårsaker noen alvorlige problemer for ham, behøver du heller ikke bekymre deg mer enn nødvendig.
Kanskje vil det være nyttig for deg å ta noen samtaler med NKS Veiledningssenter for pårørende – disse kan gi god støtte og veiledning til hvordan du skal takle rollen som pårørende til en som bruker rusmidler.