Samboer drikker hver dag

Samboen min drikker hver dag, flere liter. Det går ca 1-2 liter vin hver dag pluss kanskje 5 øl. Han kan drikke så mye at han ikke klarer å stå. Dette også når han skal på jobb. Det lengste han har vært uten en eneste dråpe det sisste året er 2 dager. Etter 2 dager føler jeg han har det travelt med å få i seg noen liten øl og vin. Jeg har sagt til han at han har et problem, å han inrømmer det litt. Han sier målet hans er å kun drikke fredag og lørdag. Han sier også at han drikker for å dempe alt som er vnskelig, som stress, sinne, utmattelse, osv. Jeg er i den situasjonen at jeg ikke føler jeg kan snakke med han. Noen tips til ord jeg kan si? Er det slik at han kan få hallusinasjoner av å slutte? Hvordan slutter en som er (i mine øyne) ekstremt avhengig?

Kvinne, 26 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det virker jo som om samboeren din har et alkoholproblem når han drikker så ofte og mye som han gjør. Mange bruker alkohol for å dempe stress og vanskelige tanker som plager dem. Men, problemene forsvinner jo ikke ved bruk av alkohol, tvert i mot for de i tillegg nok et problem ved at de blir alkoholavhengige. Når det gjelder det å snakke med han om det må jo du først og fremst kjenne på hvordan det er for deg å leve sammen med en som drikker så mye. Er det greit? Hvis ikke hva er ugreit?  Blir du bekymret for forholdet, jobben hans, hans helse? Eller er det andre ting som opptar eller bekymrer deg ved hans alkoholbruk. Her finner du forslag til en bekymringssamtale med tips til hva du kan si og hvordan du forbereder deg til å ta det opp med han. Det er nok ingen spesielle ord du kan si som vil gjøre at han slutter, men du kan få ham til å reflektere over sin egen bruk. Dersom han ikke ønsker å gjøre noe for å slutte er det lite sannsynlig at ting vil endre seg. Hvis det er slik blir du nødt til å ta stilling til om du ønsker å fortsette forholdet slik det er nå, eller ikke. Ønsker du noen å snakke med dette om kan du ringe oss eller kontakte et pårørende senter.
Du spør også om hvilke abstinenser han kan få dersom han slutter. Alkoholabstinenser varierer ut ifra hvor lenge og hvor mye han har drukket, samt individuelle variasjoner. Fysiske abstinenser kan komme i form av forhøyet hjertefrekvens, skjelving, forhøyet blodtrykk, svetting, kvalme og oppkast. Symptomene kan også være psykiske, i form av nedstemthet, angst, kroppslig uro, søvnløshet og syns- eller hørselsbedrag. Du kan lese mer om alkoholabstinenser på Helsedirektoratet sine sider.  Det kan nok være bra for samboeren din å få hjelp til å takle vanskelige ting på en annen måte. For å få hjelp til å slutte kan han kontakte legen sin og få en henvisning til behandling.