Stort forbruk av Imovane – Hva skal jeg gjøre?

Hei. Jeg hadde en Gastric bypass i 2008 som fikk en del komplikasjoner . Hadde mye smerter og fikk løs avføring. Overlege satte meg på 6 stk Nobligan dagelig som er beregnet for hvert måltid. Har gått på disse fram til dags dato. Har ofte intense smerter i magen rett etter jeg har spist. Jobbet mye natt som forstyrret søvnrytme og ble satt på Imovane. Noe jeg ble fort avhengig av. Får ikke imovane utskrevet noe mer fra lege, men jeg får dem på illegal måte en fast dag hver uke. Da tar jeg 30 stk på en gang. Jeg sovner litt, men surrer rundt og vet ikke hva jeg gjør. Havnet i ett mønster som jeg ikke har kontroll på. Jeg rører ikke alkohol eller andre rus midler. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 50 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du er kommet i en vanskelig situasjon hvor du misbruker Imovane, og som du selv skriver, ikke har kontroll mer. Det er flere muligheter hvis du ønsker å gjøre noe med problemet ditt, dvs. å slutte eller trappe ned på bruken av Imovane.
Det kan være svært vanskelig å gjøre noe med problemet helt alene. Hvis du føler at du trenger behanding for det, enten ved innleggelse eller poliklinisk, så trenger du en henvisning. Dette kan enten lege, psykolog eller ruskonsulent hjelpe deg med. En annen løsning kan være at du benytter deg av en selvhjelpsgruppe. Mange mennesker med et rusproblem får stor hjelp av å gå i en selvhjelpsgruppe som feks NA (Anonyme Narkomane). Du finner ut hvor og når det er møter på deres hjemmesider.
Om du velger å trappe ned på egenhånd anbefales det i Felleskatalogen at du trapper forsiktig ned. Du bør også lese pakningsvedlegget for Imovane grundig, da det er en del tilstander som kan oppstå ved nedtrapping og avslutning.