Diazepam og avhengighet

Hvor lang tid tar det og bli avhengig av valium, jeg har mye angst, hva vil skje om jeg tar for mye av dette, og over hvor lang tid må du ta det før kroppen blir avhengig??

Mann, 16 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Dette vil variere en del fra person til person. I tillegg til hvor lang tid du bruker Valium, handler dette også om hvor mye du bruker per dag (dvs. mengde i mg, og antall doseringer), samt din generelle helsetilstand for øvrig. Men generelt vil mange kunne oppleve å utvikle avhengighetssymptomer i større eller mindre grad ved regelmessig bruk over kun noen uker/måneder. Generelt er det ikke farlig for kroppen å bli avhengig av denne typen legemidler, men det er likevel greit å prøve å unngå. Overforbruk kan midlertidig nedsette kognitive evner og evne til problemløsing.
I utgangspunktet skal jo denne typen legemidler kun brukes i en kortest mulig periode. Og når du skal slutte med dem er det viktig at du trapper ned gradvis og forsiktig, fremfor å slutte brått. Vi anbefaler at du snakker med legen som skriver ut medisinene om hvilket behandlingsforløp som er mest hensiktsmessig for deg.