Helsekravene til førerkort

Ser dere i et spørsmål om helsekravene til førerkort svarer dette:
Vi forstår frustrasjonen din, men det er et stort samfunnsproblem at mange kjører i ulik grad av beruset tilstand. Som følge av det er Helsekravene til førerkort blitt mye strengere, og flere mister førerkort som følge av rusbruk, eller andre medisinske forhold – uansett om de faktisk kjører ruspåvirket eller ikke. Helsekravene til yrkessjåfører er enda strengere fordi de kan forvolde enda mer skade enn privatbilister. Du spør om «Hva har skjedd med dette landet og hvorfor er politiet så ute etter å ta førerkort fra folk selv om man ikke kjører i påvirket tilstand«. Det er et stort spørsmål, og vi kan ikke kan svare deg på det. Dette er noe som bestemmes av politikere/helsemyndighetene. Det vi antar er begrunnelsen for å sanksjonere i ditt tilfelle, er at de vil være helt sikre på at du ikke kjører i påvirket tilstand ettersom du har en historie med bruk av et illegalt narkotisk stoff. I tillegg avla du også positiv test på siste urinprøven, og det er grunnlag nok for legen din å si at du ikke tilfredsstiller helsekravene til førerkort.
Jaja, da innrømmer dere på slutten der at det diskrimineres basert på hvilket rusmiddel man foretrekker. Ironisk nok viser forskning at alkohol er MYE farligere i trafikken enn cannabis.

Mann, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi har ingen problemer med å si at det nok foregår en viss grad av diskriminering når det gjelder bruk av lovlige vs. illegale rusmidler i førerkortsaker. Det er ikke vi som bestemmer lovverket – vår oppgave er kun å informere om de faktiske forhold. Når det er sagt, så er som regel både helsemyndigheter og helsepersonell grundig informert om hvor skadelig alkohol kan være, både generelt og i sammenheng med trafikksikkerhet. Det er strenge regler som gjelder for bruk av alkohol og samtidig kunne beholde førerkortet, både hva gjelder ruspåvirket kjøring, og generelle helsekrav til førerkort. Dette kan du bl.a. lese mer om i denne veilederen fra Helsedirektoratet om generelle helsekrav (se lenken «praktisk» for utfyllende informasjon), og i Vegtrafikkloven § 22, § 22 a, § 22 b, § 24 fjerde ledd og § 31 om ruspåvirket kjøring.