Rus – hvor går grensa fra alkohol til stoff?

Hei.
Når man havner på rusmidler,debuterer man gjerne med alkohol først.Hvor går grensa fra alkohol til stoff og hva/hvorfor?Tilfeldigheter,arv og miljø eller egen viten og vilje?
MÅ man være psykisk syk for å havne utfor normalen?
Hilsen anonym

Kvinne, 40 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det finnes mange mulige svar på ditt spørsmål. Det er riktig at alkohol er det rusmiddelet folk flest debuterer med. Men hva som gjør at man evt. går videre til andre stoffer, hva slags type personer som evt. går videre til andre stoffer, og hvilke stoffer man evt. går videre til, kan variere veldig. Noen ganger handler dette kanskje om nysgjerrighet, gruppepress (eller snarere et ønske om tilhørighet i en gruppe), og, som du nevner, tilfeldigheter. Husk at alle rusmidler tross alt har egenskaper som kan oppleves som positive, noe som i seg selv ofte er mer enn grunn nok til å bli nysgjerrig på å prøve dem. Noen ganger kan det også handle om genetiske faktorer – selv om forskere ikke nødvendigvis er helt enige om hvor stor rolle genetikk egentlig spiller når det gjelder dragning mot eller sårbarhet for rusbruk. Andre kan også tiltrekkes av rusmidler fordi de opplever ulike psykiske problemer og/eller andre utfordringer, hvor rus tilbyr en midlertidig flukt fra dette. Men det er ikke dermed slik at man må være psykisk syk for å havne utenfor normalen (hva nå enn «normalen» egentlig betyr). Dessuten finnes det også mange tilfeller av personer som har fått narkotiske legemidler fra helsepersonell som et ledd i en behandling, men som har sluttet på disse medisinene for brått, og som derfor fortsetter å skaffe disse (eller lignende) medisinene illegalt. Dette er bare noen få av mange mulige grunner til at folk beveger seg fra alkohol og over til andre stoffer.
Som du sikkert forstår allerede, er dette et veldig omfattende og innviklet emne, uten tydelige fasitsvar. Kanskje vil du få noen interessante vinklinger i dette videointervjuet med Willy Pedersen.