Avhengig av Sobril i snart 14 år

Hei.
Jeg har slitt med panikkangst og generell angst siden jeg var 17 år . Jeg brukte Valium / Stedolid da jeg var 18 år i flere år . Så brukte jeg Sobril fra 1986-1990 i store doser ettersom årene gikk . Ble fri Sobrilen og alle tabletter i 1990 på et Kristent rehabiliteringsenter der all medisin både B og C preparater mot psyken var forbudt. Jeg var fri Sobrilavhengighey helt til 2005 . Da flyttet min eldre sønn ned til oss . Jeg hadde også vært fri Røyken i 15 år ca . En lege skrev ut og skrev ut medisiner . Siden nye leger som skreve ut store mengder og nå min fastlege gjennom snart 6 år skriver ut det jeg trenger for å leve et « normalt» liv . Jeg bruker sterkeste Sobril 25 Mg og får 125 tabletter hver 14 dag i tillegg til 100 Vival og Og 100 Imovane hver 14 dag . Mitt liv er blitt en stadig jag og forsikring om at jeg har nok til neste legebesøk . Det er veldig tøfft dette .

Mann, 53 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er forståelig at du opplever situasjonen din som belastende og tøff, spesielt det at du føler at livet ditt har blitt et jag etter medisiner. Du har også tidligere gjennomgått et behandlingsopplegg og vet at det kan være vanskelig, men du har klart deg uten medikamenter i femten år. En forandring i familielivet har vært medvirkende årsak til at du igjen fikk behov for medisinering, og nå kjenner du på at du behøver medisinen for å leve «normalt».
Du sier ikke direkte at du ønsker å slutte med medikamentene/ noen av medikamentene, men hvis det er tilfelle vil vi anbefale en nedtrappingsplan over lengre tid sammen med fastlegen din. Det anbefales ikke at du plutselig avslutter bruken av verken Sobril eller andre benzodiazepiner da dette kan oppleves svært belastende både fysisk og psykisk.
Hvis du planlegger å avslutte medikamentbruken din, kan det være greit å ha noen å snakke med i tillegg til fastlegen. På Mental helse sin hjelpetelefon vil du finne mennesker som kan gi gode råd og veiledning i din situasjon. Du sier at gjenopptok medikamentbruken etter at et familiemedlem flyttet hjem til deg. På hjelpetelefonen kan du også snakke om forholdet til sønnen din, hvis det er noe du føler er relevant for din egen videre livssituasjon.