Farlig å bruke Ritalin og Dolcontin

Er det farlig og ta ritalin og dolkontin hvordan kan jeg trappe ned og hva skal mann gjøre trappe ned jeg har sånn susing i hodet og jeg blir svimmel å roter veldig . og når jeg skal skal skrive til dere så trykker jeg feil hele tiden blir snart gal i hodet
slegger jeg tingene på helt andre plasser . ffor eksempel skriver til dere

Mann, 49 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
En interaksjonsanalyse på preparatene Dolcontin og Ritalin gir ingen utslag. Det vi imidlertid vet, er at det kan være uheldig å blande sentralstimulerende med morfinpreparater slik som Dolcontin, fordi de på mange måter har motsatt virkning. Dette kan gjøre at virkningen av det ene eller andre virkestoffet får nedsatt effekt. En kan si at de på sett og vis «motvirker» hverandre.
Når det gjelder nedtrapping på disse medikamentene anbefaler vi deg å ta kontakt med foreskrivende lege, evt. annet helsepersonell dersom legen ikke kan nok om det, for å få en skikkelig nedtrappingsplan.
Det at du føler «susing i hodet» og føler deg svimmel og rotete kan være en effekt/bivirkning av de preparatene du tar. Du kan selv forsøke å redusere inntaket, vel og merke i et langsomt tempo, ettersom du kan få (større) abstinenser dersom du trapper ned for fort. Vi vet ikke hva slags doser du står på/bruker , eller indikasjon for bruk og vi er heller ikke helsepersonell, slik at det beste er som sagt å prate med en lege om dette. Ellers anbefaler vi å bruke medikamenter som foreskrevet på pakningen.
Du kan lese mer om Ritalin og Dolcontin her i Felleskatalogen.