Hva skal jeg gjøre med min sønn som har begynt med hasj aktivt?

Hei
Har en sønn på 21 år som røyker hasj daglig. Han prøver å være diskret om det men nekter ikke for at han han røyker er brun marijuana. Han har fartstid hos DPS, men sluttet nylig etter eget ønske, og historie med tilbakevennende depresjon som har ført til innleggelse.
Hva bør jeg gjøre med min 21 år gamle sønn, er han på vei til å bli rusavhengig?

Kvinne, 54 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er en del foreldre som forteller om liknende situasjoner, og det kan være temmelig belastende. Det er viktig å ta kontakt med noen som kan gi deg som forelder veiledning for å kunne stå i denne situasjonen. Din sønn kan få hjelp til sine problemer raskt, men i de fleste tilfeller forutsetter det at han selv ønsker hjelpen. Dette har dere jo erfart ved at han har sluttet på DPS.
Det er viktig at du får hjelp til å sette grenser for ham, og får hjelp til å unngå å bli en tilrettelegger. Det er lett at en som pårørende havner i situasjoner der en egentlig ønsker å hjelpe den som sliter, men ender med å bidra til at misbruket fortsetter. Det kan feks. være ved å betale regninger, gi ham penger, dekke over/lyve om det til dem som spør osv.
Vi vil anbefale deg å snakke med noen om din situasjon, for å få mer veiledning på hva du kan gjøre for både din egen del og for ham. Snakk med Veiledningssenteret for pårørende eller Uteseksjonen i Oslo (spør etter Ut av Tåka-prosjektet) for mer informasjon.
Avhengighet
Cannabis kan være avhengighetsskapende, særlig dersom en begynner tidlig med det og bruker det i stort omfang. Din sønn bruker cannabis daglig, og er temmelig ung. Begge disse faktorer tilsier at han har stor risiko for å bli avhengig (dersom han ikke allerede er det). Cannabisavhengighet kan oppleves som svært vanskelig å komme ut av, og en kan trenge mange forsøk på å slutte før det går. Men det er også fullt mulig å slutte (enten på egen hånd eller ved behandling). Det er ikke veldig sterke abstinenser, men først og fremst den psykiske avhengigheten som kan være sterk. I tillegg er det mange som er i et miljø der det brukes cannabis, og for å slutte er det viktig å bryte med dette miljøet. Din sønn har også hatt problemer med sin psykiske helse; disse problemene kan bli vanskeligere å behandle dersom han bruker cannabis, og de kan også forverres i alle fall periodevis.