Hvordan inhalere lystgass så ufarlig som mulig?

Det ligger vel i tittelen, har lyst til å prøve for første gang og lurer på hvordan jeg inhalerer så sikkert som mulig. Direkte fra patron? Ballong? Takk for svar

Mann, 16 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det å innhalere lystgass kan være veldig farlig og i verste fall føre til hjerneskade og død. Gassen i seg selv er ikke giftig, men kan fortrenge oksygenet og føre til kvelning. Lystgass kan derfor være farlig, også hvis du bare prøver det en gang.
Hvis du likevel prøver er det veldig viktig å ikke innhalere ren lystgass( kun lystgass og ikke oksygen) og å IKKE holde pusten. Hjernen er svært følsom overfor mangel på oksygen, og vil innen få minutter uten oksygentilførsel ha fått permanente skader.