Kompis 15 år til min sønn ruser seg på alkohol og amfetamin

Hva gjør jeg? Har fått høre av min sønn at kompisen hans har begynt å ruse seg på amfetamin. Skal jeg melde fra til foreldrene? De vet at han har drukket alkohol da han har kommet hjem tydelig beruset tidligere. Min sønn ønsker naturligvis ikke at jeg sier noe, men jeg er jo redd for gutten og jeg hadde jo villet at de skulle informert meg hvis det hadde handlet om min sønn. Sønnen min er svært åpen ovenfor oss og jeg er jo redd for at det kan endre seg hvis jeg informerer foreldrene til kompisen.

Kvinne, 40 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi ville nok tatt en prat med dem. Men det er viktig å tenke på hvordan du formulerer deg. Hvis du går til dem og sier «sønnen deres ruser seg på alkohol og amfetamin», vil det ikke være så rart om de reagerer negativt. Ta kontakt med dem og løfte det fram som en undring. «Jeg trenger at vi snakker fortrolig om en sak. Min sønn snakker om bruk av rusmidler .. hva tenker dere om dette? Har dere hatt tanker om noe liknende?»
Du bør heller ikke være overrasket hvis de spør deg om din egen sønn, og tenke gjennom hvordan du skal reagere på det og hvordan dere alle skal ta det videre. Det er viktig å kartlegge godt før dere ev. skal gjøre noe. Har dere noen gode og kompetente folk i skolen, kan det være en god mulighet. Vurder også å ta en prat med nærmeste politistasjon for generell info om hva de ev. kan bistå med.