Sengeveting – Alkohol

Hei.
Skjedd 2 ganger iløpet av denne månden at jeg har greid og pissa mæ ut i senge når jeg sover.. ( Når jeg har tatt noen øl ) Aldri skjedd meg før! Pleier og ta noen øl i helgene og på onsdagene, og på lørdagen hadde jeg 6 øl, å det skjedde og det samme skjedde idag…. Vet det er bare og stoppe å drikke så forsvinner problemet. Det er jo akkurat det som er problemet, hvorfor skjer det bare når jeg drikker? Aldri skjedd før, plutselig nå skjer det 2 ganger på under 1 uke??
Har lyst på en forklaring på akkuratt dette, men e finner ikke noe på nett så prøver her.

Mann, 27 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi kan egentlig bare spekulere på hvorfor det skjer. Hvis du har en del liter væske i kroppen og i tillegg er påvirket (alkohol er ganske sterkt dempende), kan det hende at du ikke merker signalene om at du må våkne opp og gå på do. Hvis du feks. er ekstra trøtt i tillegg og sover tungt, er risikoen enda større. Vi vet at det er en del gutter/menn som har erfaringer med å tisse på seg eller på merkelige steder ifm. alkoholinntak.
Noen ganger kan slike forhold skyldes hormonelle årsaker så du kan jo snakke med legen om det og evt. få tatt noen prøver.