Valium på urinprøve

Hei, heg har tatt 4 10mg valium på 2 dager. Med andre ord 2 den ene dagen og 2 den andre. Er en ganske kraftig kar av meg så sikkert ikke høyest forbrenning. Saken er at jeg ser jeg må ta en urinprøve. Å er livredd for at det skal slå ut. Hvor lenge burde jeg vente for å føle meg safe? Jeg bruker sobril utenom som da skal komme frem på prøven.

Mann, 32 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Valium (diazepam som er virkestoffet) kan påvises i urin 1-4 uker etter inntak. Det er verdt å merke seg at det kan forekomme betydelige variasjoner fra person til person når det gjelder hvor lang tid et rusbruk kan påvises med en blod- eller urinprøve, ettersom vi forbrenner stoffer i forskjellig tempo. Minst like viktig er hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid denne mengden er inntatt. Våre opplysninger på dette området er derfor kun veiledende.
På en vanlig screening (urinprøve) slår benzodiazepiner ut som gruppe. Det betyr at man kan se at det er inntatt et benzodiazepin, men ikke hvilket. Dersom man bruker mer spesifikke analysemetoder kan man se hvilket benzodiazepin det er snakk om.
På våre hjemmesider kan du lese mer om benzodiazepiner og urinprøver.