Diskusjon rundt sporing av hasjbruk

Hei.
Ble sittende med en kompis å diskutere hvor lenge hasj er sporbart i blod og spytt, etter vi så en dokumentar på TV
Vil bare informere om at ingen av oss røyker, spørr av ren nysgjerrighet.
Si at en person røyker mye i 3mnd tid, altså da jevnlig.
Spørsmål 1:
Er det sånn at politiet fortsatt bruker spyttprøver om man blir stoppet av politiet ved veikontroller? Altås denne drugtester 5000 eller hva den nå enn heter.
Spørsmål 2:
Måles det da av konsentrasjonen i blodet, eller i spyttet? Eller går dette da under det samme?
Spørsmål 3:
Hvor lenge er sporingstiden for en jevnlig røyker som da har brukt hasj jevnlig i feks 3 mnd i spytt? Og hvor lenge er det sporbart i blodet?
Jeg vet at dette varier, og er vanskelig å svare helt konkret på, men lurer bare på om det er mulig å få ett «Ca» svar? Vi er klar over at det er lenge sporbart i urinen.
Mvh 2 nysgjerrige kompiser

Mann, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Spørsmål 1:
Så vidt vi kjenner til, er det slik. Les mer om det på denne siden.
Spørsmål 2:
Dersom politiet påviser eller mistenker virkestoff i blodet, vil de ta sjåføren med til en blodprøve for å fastslå verdier/nivåer virkestoff i blodet. Konsentrasjonen i spyttet gir en pekepinn på konsentrasjonen i blodet. Men for å måle nøyaktig, tas altså en blodprøve.
Spørsmål 3:
Dersom en tilfeldig valgt person røyker mye cannabis jevnlig, la si i tre måneder, blir påvisningstiden i blod og spytt temmelig lik. Den kan nok være noe lengre i blodet, men vil ikke overstige noen få døgn. Denne artikkelen gir dere en god oversikt over påvisningstider i blod og spytt for flere stoffer.