Heftig vekttap og høy fettforbrenning = mye utspalting av THC syre i kroppen

Hei! Jeg har gått å tatt urinprøver de 2-3 siste ukene og fått høye verdier som tilsvarer at jeg røyker cannabis før hver prøve. Jeg har ikke hatt noe kontakt med stoffet på litt over 4 uker. I løpet av de 2-3 siste ukene hvor jeg har tatt urinprøver har jeg gått ned mye i vekt ca 10 kg. Jeg har hørt at utspalting og frigivelse at THC syre forekommer MYE mer enn vanlig når man går drastisk ned i vekt og kvitter seg med kropps fett. Spørsmålet mitt er da: kan denne påstanden om høy vekttap/fettforbrenning = mer frigivelse av lagret THC syre i kroppen som kan gi feile verdier på urintester. Altså i stede for dalende resultater så er det økende resultater pga vekttap og vekttapet er noe som kommer til å fortsette pga stress fra barnevern/seprasjon og mer. Det at jeg går ned i vekt er noe som er veldig vanskelig for meg å stoppe, men at jeg skal bli straffet fordi kroppen min skiller ut THC syre mye mer nå som jeg fortsatt går drastisk ned i vekt er noe som jeg ønsker å belyse barnevernet om. Finnes det noe dokumentasjon som kan bekrefte dette, eller kan for eksempel fastlegen min bekrefte dette? Før alt dette styret begynte veide jeg ca 131kg (ja jeg er overvektig) nå veier jeg 121.8 kg og dette vekttapet har skjedd i løpet av 2-3 uker.
Takker for alle svar!

Mann, 41 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi noe fasitsvar på om vekttapet ditt er årsaken til de høye verdiene. Vi har ikke funnet entydige kilder, og dette er noe du bør ta videre med eksperter. Det beste ville kanskje være å alliere seg med legen din og sammen ta kontakt med en farmakologisk avdeling på et sykehus. De vil trolig være kjent med forskningen, og kanskje sitte på dokumentasjon (om den finnes), og de kan ev. også følge deg opp med flere prøver og kliniske undersøkelser for å finne ut mer om årsakene.
Studier vi har sett vedrørende spørsmålet om høyt vekttap/fettforbrenning = mer frigivelse av lagret THC syre i kroppen, er altså ikke entydige.
Denne studien «Can Physical Exercise or Food Deprivation Cause Release of Fat-Stored Cannabinoids?» sier nei, vekttap/fettforbrenning gir ikke mer frigivelse av lagret THC syre i kroppen. Fra artikkelen: «The aim of this study was to elucidate whether physical exercise and food deprivation may cause increases in serum and urine cannabinoid levels in chronic cannabis users in a naturalistic setting.» I artikkelen konkluderer de med at det er usannsynlig: «We conclude that exercise and fasting in regular cannabis users are unlikely to cause sufficient concentration changes to hamper interpretation in drug testing programmes.» Kilde: . 2014 Nov; 115(5): 467–471
Andre studier gir litt andre konklusjoner. MERK at den ene studien gjelder effekten av trening på mennesker og den andre gjelder rotter «på slanker’n». Ingen av dem sammenfaller således helt med din situasjon.
Referanse  til en aktuell studie på mennesker og effekten av trening på utskillelse av THC-syre: «Exercise increases plasma THC concentrations in regular cannabis users.» Wong A, Montebello ME, Norberg MM, Rooney K, Lintzeris N, Bruno R, Booth J, Arnold JC, McGregor IS. Drug Alcohol Depend. 2013 Dec 1; 133(2):763-7.
Referanse til en studie på rotter «på slanker’n»: «Reintoxication: the release of fat-stored delta(9)-tetrahydrocannabinol (THC) into blood is enhanced by food deprivation or ACTH exposure.» Gunasekaran N, Long LE, Dawson BL, Hansen GH, Richardson DP, Li KM, Arnold JC, McGregor IS. Br J Pharmacol. 2009 Nov; 158(5):1330-7.