Hva vis mann blir anmeldt for å røyke hasj etter mann har sluttet?

Hei, jeg har sluttet med å røyke hasj for ca. 4-5 uker siden da hybeleiern sa ifra til elevtjenesten om at eg brukte hasj. Siden da har jeg snakket med elevtjenesten og ein person som er på skoln for å snakk med elever hvis dæm treng d men utenfor skolen jobber hun som rus koordinat (eller hva det heter). Har hørt at det er noen som tenkt om å anmelde mæ for å røyke hasj siden den personen misliker meg og veit ikke om at jeg har sluttet med det. Jeg lurer på hva som kan skje hvis jeg blir anmeldt?

Mann, 18 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dersom du har sluttet å røyke hasj, trenger du ikke være bekymret for dette.
Blir du likevel anmeldt til politiet, og de vil snakke med deg, kan du si at «jeg røyker ikke hasj». Spør de om du har røkt tidligere, kan du si «det ønsker jeg ikke svare på». Det er mulig politiet vil teste deg. Hvis du ikke ønsker det, trenger de en rettslig kjennelse (i henhold til i Straffeprosessloven §157). Sier de noe annet, er det løgn. Det hender politiet prøver å skremme. Kanskje de vil ha deg til å innrømme ting eller fortelle om andre. Men så lenge du har ditt på det tørre, trenger du ikke være bekymret. Vær ærlig, si at du ikke røyker hasj, og be om en rettslig kjennelse på at de ev. kan teste deg. Kommer politiet med en rettslig kjennelse, må du samarbeide med dem. Prøvene dine er ganske sikkert rene nå (med mindre du har røkt daglig over lengre tid).
Blir du anmeldt til skolen, så har de verken anledning til å teste deg eller ransake deg (dersom dette skulle bli en aktuell problemstilling).