Hvordan få Xanor på resept?

Hvordan få xanor på resept? Jeg har veldi mye angst ( og har hatt angst anfall flere ganger), jeg sitter for d meste på romme og klarer nesten ikke å dra på skolen, siden d er mye folk. Jeg har hadd angst i 6 år. jeg har prøvd å prate med folk men jeg løper bare unna, så jeg lurer på om sjansen om å få xanor på resept er mulig førr en 17 år gammel jente?:)

Kvinne, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er en svært alvorlig tilstand dersom du blir så hemmet av angst som du forteller om her. Vi skjønner veldig godt at du vil ha hjelp, men vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell. Spørsmål om medisinering må du ta med legen din eller annet helsepersonell , feks. en psykiater.
Når det er sagt så kan det være greit for deg å vite at Xanor er et sterkt benzodiazepin som er svært vanedannende og som det er vanskelig å avslutte bruken av. Det er ikke særlig typisk at leger skriver ut slike medisiner til unge mennesker. Hvis du skal teste ut medisiner, er det lurt å begynne med noe som ikke er så sterkt og avhengighetsskapende som Xanor. Og det er viktig å jobbe med angsten også ved hjelp av andre metoder enn bare piller!
Om du ikke har gjort det tidligere, så anbefaler vi deg å snakke med fastlegen om de tingene som plager deg. Det kan også være nyttig å oppsøke helsesøster eller en helsestasjon for ungdom. I tillegg er det mulig å få råd og veiledning hos Mental helse sin Hjelpetelefon og Røde Kors sin tjeneste Kors på halsen.