Ikke godkjent vandel og førerkort

Hei!
I August sist år 2018 ble jeg tatt av sivil for å kjøpt hasj, og de sa at jeg skal få bot på 2500 kr
vanlig (forenklet forelegg) og at de sender brev i posten, I sommer hadde jeg planlagt å ta oppkjøring på nytt siden jeg strøyk for noen måneder siden. jeg har tatt alle de obligatoriske opplæringer og har bestått teoriprøve, men på Statens Vegvesen’s sider står det altså at vandel ikke er godkjent. Er dette fordi jeg må betale hele beløpet? jeg har dårlig økonomi men til slutt så fikk jeg ordnet en sånn avdragsordning så jeg skal begynne å betale 300 kr i måneden, men jeg tenker å betale mer slik at det går fort …. de har ikke sagt at jeg skal ta noen urinprøver… for å være ærlig jeg er ikke rusmisbruker, er det fortsatt mulig for meg å kunne få lappen?

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
For å oppklare en ting først: du får ikke forenklet forelegg for cannabisbruk/besittelse. Du får en bot (som kommer på rullebladet) for brudd på Legemiddelloven. Dette vil fremgå av brevet du får.
Når du har søkt om førerkort blir søknaden automatisk sendt til vandelskontroll hos politiet. Din vandel er trolig ikke er godkjent på grunn av brudd på Legemiddelloven, ikke fordi du ikke har betalt boten. Vi vil i et hvert fall tro det. Du kan ringe en trafikkstasjonen og spørre.
Når det gjelder urinprøver, er dette noe du kan snakke med legen din om.
Det er fullt mulig du kan ta lappen, men på visse betingelser. Dette kan du få informasjon om av trafikkstasjon og fastlege.
Se mer om slike saker i artikkelen under.
Tilbakekall av førerett på grunn av manglende edruelighet