Kan jeg ha blitt dopet ned?

Hei, jeg var på fest igår og er redd for at jeg har blitt dopet ned. Jeg drakk ikke så mye men en veninne tok meg med til et skap der det var et par flasker med alko, og hun ga meg en flaske jeg kunne drikke av. Korken var på men den var åpnet før og flere på festen hadde drukket av den. Ikke lenge etterpå begynte alt å se ut som det bølget seg. Det er litt vanskelig å forklare men ingen ting stod rolig, alt bevegde seg som bølger. Og det var veldig tydelige store bølgebevegelser. Lyset ble veldig klart også og føltes litt blendende. Etter dette husker jeg ingen ting og andre sier jeg var helt borte, men klarte å svare og sånt. Jeg har blacket ut før og har aldri opplevd det sånn her, så lurte på om det er noen symptomer jeg kan sjekke ut om jeg har blitt dopet ned. Hvordan ville jeg evt følt meg dagen etter og sånt?

Kvinne, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å vite  om du har blitt dopet ned på festen. Alkohol er både dempende og stimulerende, og kan i noen tilfeller også ha en hallusinogen virkning. Noen vil derfor oppleve alkoholrusen som veldig spesiell og annerledes ved en moderat til høy promille. Den eneste måten du med sikkerhet kan få vite om du har blitt «dopet ned», er ved å ta en urin og/eller blodprøve så raskt så mulig etter hendelsen. Noen av de narkotiske stoffene som brukes til å lure/dope andre med går raskt ut av blod og urin. Legevakt bør derfor kontaktes med en gang ved mistanske om ufrivillig doping.